Rabu, 23 Februari 2011

Untuk Kaum Wanita & Kaum Lelaki yer....

penjagaan kulit muka
Salah satu amalan penjagaan kulit  umum yang ramai orang cenderung melakukan adalahpenjagaan kulit muka. Namun, tidak ramai orang melakukan itu dengan cara yang betul. Sama seperti semua jenis rawatan, penjagaan kulit muka  harus dilakukan mengikut langkah-langkah yang pada akhirnya mampu memberikan hasil yang diinginkan oleh seseorang.
Langkah pertama ketika melakukan penjagaan kulit muka adalah membersihkan wajah anda dengan pembersih kulit yang membolehkan kulit muka anda untuk bertindak balas dengan baik. Pembersihan harus dilakukan selepas membuang  semua make up yang anda mungkin telah letakkan pada kulit muka. Pembersih muka yang ada di pasaran dan senang di jumpai. Sementara pembersihan wajah, elakkan menggunakan sabun kerana sabun telah terbukti mengeringkan kulit . Namun, pembersihan tidak seharusnya dilakukan sepanjang masa sebagai tindakan yang boleh meningkatkan tahap kekeringan pada kulit juga. Oleh kerana itu, mencuci wajah anda di malam hari dengan
pembersih yang sesuai dan kemudian membilas dengan air hangat di pagi hari amat sesuai untuk anda. Air suam digunakan untuk menanggalkan kotoran yang mungkin telah terlekat pada wajah dan membuka pori-pori  tersumbat pada kulit.
Langkah kedua untuk melakukan penjagaan kulit muka  adalah untuk pengelupasan kulit. Pengelupasan merupakan salah satu langkah penting yang kebanyakan orang cenderung untuk elakkan sebagai  rutin penjagaan kulit mereka. Langkah ini melibatkan proses untuk menghilangkan lapisan kulit atas yang terdiri daripada sel-sel mati. Untuk lelaki, ini mudah ketika mencukur janggut mereka, tetapi di mana untuk wanita, langkah lain perlu dipertimbangkan. Mikrodermabrasi, retinoid dan pengelupasan kimia adalah beberapa pilihan yang boleh digunakan untuk meningkatkan pengelupasan kulit. Namun, seperti pembersihan, pengelupasan tidak harus dilakukan begitu kerap kerana ini boleh mengakibatkan pengurangan pigmen  kulit dan dalam proses membuat wajah anda tampak kusam.
Oleh kerana itu, Exfoliating wajah anda sekali seminggu terutama dengan Mikrodermabrasi cukup untuk menjaga kulit wajah anda. Ketika menggosok wajah anda dengan Mikrodermabrasi, cubalah untuk memastikan bahawa anda menggunakan scrub lembut yang mempunyai butir yang kecil untuk mengelakkan kulit anda tercedera dan pada akhirnya menyebabkan lebih membahayakan diri sendiri. Setelah menggosok wajah dengan lembut, biarkan Mikrodermabrasi di wajah untuk beberapa waktu bergantung pada Arahan tertentu yang biasanya seperti yang disyorkan. Setelah masa berlalu  yang tertentu, anda boleh membuang  Mikrodermabrasi dari wajah anda.
Langkah ketiga adalah biasanya pilihan untuk orang keran hal itu mungkin atau tidak boleh menentukan keputusan akhir dari penjagaan kulit muka. Langkah ini meliputi aplikasi penyelesaian yang mengandungi asid-wajah sehingga untuk mengembalikan keseimbangan pH dan perisai pelindung. Selain itu, toner juga bertujuan untuk menghapuskan semua sisa minyak, kotoran dan makeup. Dalam kes-kes di mana kulit berminyak ,zat persiapan harus digunakan, dan pada kes-kes di mana kulit kering, toner-ringan penyegar harus digunakan.
Langkah keempat yang harus dilakukan ketika melakukan penjagaan kulit muka untuk melembabkan wajah. Anda harus bermula dengan membasahi wajah dengan air sejuk atau pelembab dengan botol semburan dan kemudian blotting, tapi ia tidak bukan untuk menyelesaikan kekeringan. Setelah melakukan semua ini, anda perlu menutupnya dengan sedikit pelembab. Ini  cukup untuk melembabkan wajah anda kerana hal ini bertujuan untuk membantu mempertahankan kelembapan daripada menyediakan dengan wap air.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan